BİR YAP-İŞLET-DEVRET MUCİZESİ: ULUSLARARASI ZAFER HAVA LİMANI
23 Ekim 2023 Pazartesi, 00:00:04 / Toplam : 41 yorum
Çok beğenilenler
Sn Bilal Bey
23 Ekim 2023, Pazartesi 22:54:24
Güzel konulara değiniyorsunuz, bizleri aydınlatıyorsunuz teşekkürler ama aynı zamanda da üzüyorsunuz zira ülkemizin, milletimizin parasının nasıl vicdansızca çar çur edildiğini bize hatırlatıyorsunuz. İlk sorunuzdaki sapmanın sorumlusu ihale kanununu 20 yılda 100 küsür kere değiştirten malum kişidir. Mühendis, uzman ne derse desin sonuçta malum müteahhitlerin haksız,haddinden fazla kazançları ve verdikleri iddia edilen komisyonlar önemli gerisi boş. Havalimanları,köprüler,yollar vs yurt dışından devlet garantörlüğünde alınan kredi,fon ve borçlarla yapılıyor. Ayrıca iktidardan torpilli müfettişlerin ederinin misline mal edilen ve haksız kazancın gün gibi ortada olduğu işleri araştırmalarını beklemek de hayalcilik olur haliyle. İktidar tefeci ! dediği İngiliz'in mahkemelerini boşuna mı yetkili mahkeme olarak kıldı? Muhterem, ödemeyeceğiz diyen muhalefete elin adamı paşa paşa ödetir demedi mi?. Muhalefet seçim öncesi Zafer havalimanı vb gibi işlerde ülkeyi,milleti korkunç zarara uğratanlardan hesap soracaklarını, gerekirse garanti paraları ödemeyeceklerini beyan etmiş, uzman avukatlar da bunun mümkün olduğunu belirtmişlerdi fakat necip milletimiz bir kere daha ülkemizi ekonomik,sosyal,ahlaki,hukuki her yönden iyice dibe götürenlere oy verdi ne yazık ki. Saygılar.230
Tüm negatifliklere rağmen
24 Ekim 2023, Salı 11:12:56 Pek çoğumuzun ciddi umut bağkadığı sn kılıçdaroğlu seçimi kazanamadıysa dönüp bir öz eleştiri yapması gerekmez miydi? Güzelim Türkiyemiz ne bu iktidarı ne de bu muhalefeti haketmiyor ama benim sadece 1 oyum var20
tüm negatiflikler'e
24 Ekim 2023, Salı 11:30:45 Muhalefetin başındaki kişi ve partisinin üyeleri elbette öz eleştiri yapmalı ama öncelikle ülkeyi 20 yıldır kötü yöneten iktidarı eleştirmeliyiz. Onlar sayesinde bu haldeyiz. Ayrıca bir oyunuz var doğru ama tepki vermek ve iyi yönetilmeyi talep etmek için sadece oy kullanmak yetmez,başka şekilde de uyarı niteliğinde tepkiler birlik olarak verilebilir. Bu sözümden kastım kesinlikle şiddet dolu tepki vermek değil,tepki vermenin başka birçok yolu var. Etienne De La Boetie'nin 'Gönüllü kulluk üzerine bir söylev' isimli kısa eserinin internetten bulunup okunmasını herkese tavsiye ederim...140
Büyük resim
24 Ekim 2023, Salı 11:52:51
Sevgili Bilal bey zafer havalimanının bahsettiğiniz zararından başka bölgedeki Eskişehir Uşak havalimanına da dolaylı zararlarını da incelerseniz sevinirim zira eskişehireve uşağa inen uçaklarda zafere gitsin diye airporthaberde daha önce çıkan yazılar vardı bir tarafın garantisi yüzde 1 artsın diye diğer 2 şehir neden cezalandırılıyor bunu da değerlendirebilir mısınız 101
Büyük resim.cvp
24 Ekim 2023, Salı 22:58:22 Haklısınız. Yazının gelecek haftaki devamında bu konuyu da değerlendireceğim.60
Tüm yorumlar
Abdülhamid Han
29 Ekim 2023, Pazar 15:49:33 3 gündür Muhteşem Filistin mitingi ile meşguldük.Bize cevap yazmışsın. Sen ki bu milletin reisine , bu devlete katil ve işkenceci demiş bir gafilsin. Fetöseversin.Fetönün emre ve zekeriyasının hayranısın. porno hesapları takip edensin. Burnuna kadar boka batmışsın. Bi de kafa kaldırıyorsun. Sokağa çıkamayacak hale geleceksin.Rezil olmandan 1 gün önce sana haber verilecekti. Artık o şansı da kaybettin. Bundan sonra heran rezilliklerin ortaya çıkabilir. Her gün bekle izle.Gün söylemek yok artık. çin işkencesi başlıyor. Tevbe suresi 10. ayeti oku.11
Abdülhamid Han
27 Ekim 2023, Cuma 00:14:58 Geri sayım tekrar başladı. Şafak kaç Bilal?07
Gakkoş
27 Ekim 2023, Cuma 12:39:36 “Boş yapma Abdülhamid”, anladın sen onu.50
Şafak
27 Ekim 2023, Cuma 14:01:38 Hayırdır Abdülhamid, neden rahatsız oldun. Meyve veren ağacı taşlarlar. Taş atmaya mı başladın.30
Abdül.cvp
28 Ekim 2023, Cumartesi 17:24:17 Tanışıyor muyuz? 20
Gakkoşa
29 Ekim 2023, Pazar 08:15:38 Hemşehrim, "Abdülhamit Han" rumuzluyu tanıyor musunuz? Tanıyorsanız e-potama yazabilirsiniz10
bunu da alın
26 Ekim 2023, Perşembe 20:59:27 Uçmadığımız havalimanındaki yolcunun parasını da ödeyelim ya, ben her seferinde kullanmadığım Çanakkale köprüsü için ödüyorum mesela, her vatandaş gibi.60
bunu da alın.cvp
27 Ekim 2023, Cuma 09:27:07 O kadar kötümser olmayın lütfen. Bölgeye sağladığı ekonomik ve sosyal faydayı da dikkate alırsanız, bir nebze olsun rahatlarsınız. 11
Arap kadri
25 Ekim 2023, Çarşamba 17:44:50 Pegasus Hava Yolları’nın Cumhuriyet’in 100. yılında filosuna kattığı 100. uçağının ilk rotası başkent Ankara oldu.
Bayrak taşıyıcı havayolu şirketimiz THY’nın cumhuriyetimizin 100. yılı kutlamaları için bir hazırlığı var mı acaba?
Bilgisi olan ?100
Sizce
26 Ekim 2023, Perşembe 23:52:20 Şaşırdık mı?40
Arap kadri.cvp
27 Ekim 2023, Cuma 09:38:40 Henüz kamuoyuna yansıyan bir bilgi yok ama, THY nin mevcut değerli yöneticilerinin de en az Pegasus yöneticileri kadar milliyetçi ve vatansever olduklarını, her fırsatta bağlılıklarını ifade ettikleri Cumhuriyetimizin seçkin vatandaşları olarak gerekli aktivasyonu ve duruşu göstereceklerini, ulusal gurur ve sevincimize ortak olacaklarını zannediyorum. Son iki günde her şey olabilir. 20
Bayrak taşıyıcı
27 Ekim 2023, Cuma 12:33:15 Atatürk’ün “İSTİKBAL GÖKLERDEDİR” sözünün yansımalarından biri olarak Cumhuriyet döneminde1933 yılında Atamızın onayladığı kanun ile faaliyete geçen Türk Hava Yollarında; Cumhuriyetin 100. Yıl kutlamaları nasıl yapılıyor, hangi etkinlikler düzenleniyor haberi olan var mı?
00
Ekim
25 Ekim 2023, Çarşamba 14:19:49 Bilal bey, ülkemizdeki mevcut YİD Kanunu uyarınca bir projenin bu model ile yapılmasını talimatlandıran mercii, Yüksek Planlama Kuruludur. Kısaca YPK, projenin alt sekreteryası olan Hazine ve DPT uzmanları vasıtasıyla YİD modeline konu olan projenin sadece mali fizibilitesini değil, yöreye olan ekonomik katkılarını ve Sosyal yönden getirisini incelettirerek, projenin yapılmasına onay verir veya reddeder. Zafer Havalimanı Projesi de mali yönden ilk başında fizibl olmayan bir proje olmasına rağmen, yöreye sağlayacağı ekonomik ve sosyal katkılar nedeniyle yapılması YPK Kararı ile uygun görülen bir projedir. İhale sonucu ve şartları da hem Bakanlık hem de YPK tarafından onaylanmıştır. Tüm YİD Projelerinin prosedürü böyledir. Kaldı ki bugün ülkemizde işletilen 57 havalimanının sadece 6 adedi karlıdır, diğerlerinin tamamı Devlet Bütçesine yüktür. Ancak Hava Ulaşım Ağının bütünlüğü ve bölgesel gelişim yönünden, illere ve bölgelere havalimanı yapılması sosyal yatırım olarak da zorunludur.12
Ekim.cvp
25 Ekim 2023, Çarşamba 19:14:51 Bilgilendirici yorumunuz için teşekkür ederim. Siz bu ülkede YİD projelerine memurların karar verdiğine inanıyorsanız, buna bir diyeceğim yok. Ama o durumda bile bu havalimanının neden en az 4 kat şişirilmiş bir maliyetle yaptırıldığını da açıklamanız gerekiyor. İhale süreçleri de ayrı bir muamma tabi. Benim fikrimi soracak olursanız ben o YPK nın yerinde olsaydım, o bölgeye havalimanı değil, büyükbaş hayvan çiftliği projesi tavsiye ederdim. Belki fukara vatandaş biraz daha ucuz et süt yerdi.70
Sevgili Bilal Bey
25 Ekim 2023, Çarşamba 06:09:22 Sevgili Bilal bey ,
Türkiye’de bulunan ve işletilen havalimanlarından % kaçı zarar ediyor?
Zafer havalimanı zarar eden havalimanlarının % kaçını oluşturuyor?
Siz havacılık kökenli bir uzman ve vatandaş olarak ne yapılabilir kısmında uzmanlığınızı konuşturmanız gerekir.
Bu havalimanı kamu malıdır. İşletme süreci bitince bahsettiğiniz şirket cebine koyup götürmeyecek havalimanını biraz objektif olun.
Siyasi argümanlarınızı düzgün ele alın.
615
Sevgili.cvp
25 Ekim 2023, Çarşamba 09:02:12 Havalimanı bazında kar-zarar tablosu sizde varsa, lütfen paylaşın biz de faydalanalım. Ancak, yaptığınız yorumdan, DHMİ'nin son 3 yıldır zarar açıkladığını bilmediğiniz anlaşılıyor. Siz O kadar havalimanı yapılıyor içinde bir iki tanesi de zarar etsin diye düşünebilirsiniz. Bu yazıda Zafer havalimanının fahiş taahhütle ihale edildiğini 10 yıllık gerçekleşmeleriyle anlattım. İkinci bölümünde ise bu havalimanının atıl, yani yanlış yatırım olduğunu anlatacağım. Okumanızı tavsiye ederim. O zaman yapılan değerlendirmelerin ne kadar düzgün olduğunu anlayabileceğinizi tahmin ediyorum. Evet, süre sonunda şirket bu havalimanını cebine koyup gitmeyecek, devlete kalacak. O zaman da bu havalimanına hiç bir havayolu şirketi sefer düzenlemek istemeyecek. Maalesef DHMİ nin sırf siyasi baskılarla ama kendi kaynaklarıyla yaptığı bir çok havalimanı da bu durumda. 113
sevgili Bilal bey'e
25 Ekim 2023, Çarşamba 19:12:11 Ülkenin en büyük havalimanı olan İga ederinin kaç misline mal edildi malum. Kaç kere önerge verildi ticari sır diye açıklanmadı sanki iktidar kendi cebinden harcamış da yapmış. Ülkede yapılan her iş ticari sır,yollar,köprüler vs hepsi. Hem vatandaşın parasını harca hem yurt dışından kredi al hem de ticari sır olsun. Bu sır kime karşı peki? Ayrıca İga kar ediyor diyelim neden devlete ödemesi gereken kirayı kaç yıldır ödemiyor ve iktidar da sürekli bu parayı almayı erteliyor? En büyük limanda durum buyken diğerlerinde durum farklı olabilir mi? Kimse havalimanını cebine koyup götürmeyecek doğru birisi de ülkemizden ev,arsa alanlar için aynı şeyi söylemişti de biz o gayrimenkulleri alanların ülkelerine gidip de çakıl taşı alabiliyor muyuz? Önemli olan kamu malını en hesaplı ve kaliteli şekilde yapıp,ücretsiz olarak halkın hizmetine sunmak. Vatandaş hem yapımına hem kullanımına para versin,kredi faizini ve garantileri de ödesin,ne güzel,değil mi? Siyasi argümanları asıl siz düzgün ele alın.241
RETORIK
25 Ekim 2023, Çarşamba 23:05:18 Yazar havalimani yapilmasin dememis - Bu paraya bu maliyete Yap islet yapilmaz demek istemis bence. Ayrica alternatif maliyet diye iktisatta bir kavram var- Bu kadar öngörusuz hesap yapilir mi- Havalimanini cebine koyup göturmek ne demek? Yazar somut bilgiler vermis retorik yapmaya gerek yok. 41
Gakkoş
23 Ekim 2023, Pazartesi 22:21:15 THY örneğinden hareketle Teftiş kurulları ile ilgili yazacağınız yazıyı sabırsızlıkla bekliyorum.70
Gakkoş.cvp
23 Ekim 2023, Pazartesi 23:03:44 Bazı öncelşkli konular var.Sonrasında bu konuyu bir seri halinde yazmayı planlıyorum.50
ÖNGÖRUSUZLUK
23 Ekim 2023, Pazartesi 21:05:24 Bu havalimani hesaplarini Turk muhendisler yapmamistir- Yaptiysa eger :
ya okulu kopya cekerek bitirdi
ya özel universite de parayla okudu
ya da vatan haini.
Bu kadar hesap hatasini kopya da cekseniz parayla okusaniz da yapmazsiniz,
iki secenek elendi bile.
Yazarda hic usenmemis bir bir dokmus hesaplari.40
ÖNGÖRUSUZLUK.cvp
25 Ekim 2023, Çarşamba 09:11:30 Bu ironik yorumunuzla, ülkemizdeki bütün bürokratların (mühendislerin) yaptıkları hesapları her zaman meslek etiğine uygun olarak, işten atılma korkusu yaşamadan yaptıklarını varsaydığınızı zannediyorum. 50
çözümü var
23 Ekim 2023, Pazartesi 14:16:29 Havalimanını devlet devir almasın. Garanti ödemesini de iptal etsinler. Arazi kirası karşılığında tesis İÇTAŞ ta kalsın. Mesela 100 yıllığına. Karı zararı milleti ilgilendirmez. Bu işe 30 yıllığına girdiğine göre hesabını kitabını yapmıştır zaten.30
çözüm.cvp
23 Ekim 2023, Pazartesi 14:50:30 Sizin önerdiğinize de KİD modeli diyorlar. Bu şekilde yapılan bir sürü havalimanı üst yapı yenileme yatırımı var. Süre elbette 100 yıl olmaz ama esas itibarıyla doğru bir çözüm olabilir. Madem bu havalimanının iş yapacağına inanmış yatırım yapmışlar. Garanti ödemesiz işletsinler görelim.40
Gerçekçi olmak lazım
24 Ekim 2023, Salı 11:17:33 Baştan o garantileri almadan, kendi bünyelerinde ciddi hesap-kitap yapmadan, kendilerini güvene almadan hangi babayiğit sırf ülkesine hizmet olsun diye o ölü yatırımı yapardı? Maalesef olan oldu artık ama önemli olan bu süreci tersine çevirebilecek neler yapılabilir onun üzerinde çalışmak ve bu özelleştirmeden gerçekten ders çıkartarak bir daha benzer hatalara düşmemek olmalıdır. Çok mu şey istedim ne 30
YİD
23 Ekim 2023, Pazartesi 11:27:53 Tablodaki en ilginç hesaplama 2020 yılında yapılmış.Gerçi bütün garanti edilen yolcu sayıları enteresan da 2020 yılında garanti edilen 1.279.352 yolcu sayısı 7. 429 kişinin havaalanını kullanmasıyla %1 oranında gerçekleşmişken,2021 ve 2022 yıllarında garanti edilen yolcu sayılarının 2020 yılında garanti edilen yolcu sayılarından daha fazla artırılmasının hiçbir izahı yok.Similasyon yapsan garanti yolcu sayısının 2020 yılındaki gerçekleşen sayının üzerine çıkmaması gerekirken 2021 yılında nasıl bir potansiyel düşünülmüş acaba? 30
YİD.cvp
23 Ekim 2023, Pazartesi 14:10:04 Ben şahsen fazla düşündüklerini sanmıyorum. Her işlerinde olduğu gibi tepeden, pardon tümdengelim metodu uyguluyorlar. Önce yandaşa transfer edecekleri parayı ve süresini belirliyorlar, sonra bunu yıllara bölüyorlar. Çok zor değil. Basit bir bölme ve toplama işlemi.40
Abdülhamid
23 Ekim 2023, Pazartesi 00:32:02 Sektörde herkesin dikkatini çeken bir YİD modeli. Güzel bir yazı olmuş, tebrikler…40
Abdulhamid.cvp
23 Ekim 2023, Pazartesi 09:02:25 Beğendiğinize sevindim. Teşekkür ederim.30
Yazık
23 Ekim 2023, Pazartesi 00:31:19 Yazık ki yazık sarfedilen boşa giden kaynaklara50
Yazık.cvp
23 Ekim 2023, Pazartesi 09:01:16 Haklısınız. Ama bu ülkede yapılan kaynak israfına bir dur demek lazım. Maalesef bu konudaki toplumsal bilinç ve muhalefet çok yetersiz.60
Ferit
23 Ekim 2023, Pazartesi 13:36:41 Keşke YİD yerine peşin parayla yapılsaydıda, borç çoktan kapanmış olurdu. Hava alanına gerek varmıydı?40
Ferit.cvp
23 Ekim 2023, Pazartesi 14:20:36 Yazıyı özetleyen çok yerinde iki tespit. Yazının haftaya (ikinci bölümündeki) EZS Havalimanı ile kıyaslamalı değerlendirmesini anlatacağım.20
Rücu
23 Ekim 2023, Pazartesi 00:18:37 Sonuçta yolcu garantisini kaç olacağını hesaplayan uzman ve mühendisler vs. Çeşitli formülasyonlarla ve gerekçelendirerek bunu yapıyorlardır. Bu hatalı hesaplamanın bir karşılığı yok mu? 50
Rücu.cvp
23 Ekim 2023, Pazartesi 08:57:59 Elbette olması gerekir. Yapılan hesabın yanlışlığı ortada. Ama ne hatalı hesabı ne de bu hesabı esas alarak, ihale yapanlara rücu edildiğini görmedik, duymadık. Tam tersine gerçekleri kamuoyundan gizleme ve sorulan soruları duymazdan gelme, örtbas etme çabası var.50
BİR YAP-İŞLET-DEVRET MUCİZESİ: ULUSLARARASI ZAFER HAVA LİMANI
23 Ekim 2023 Pazartesi, 00:00:04 / Toplam : 41 yorumÇok beğenilenler
Tüm yorumlar